Menu

Toyota Supra A90: Legenda sa vracia v najlepšej forme

Toyota v rámci rozširovania portfólia športových modelov už dlhšie napínala fanúšikov s návratom legendy menom Supra. Tá sa teraz skutočne predstavila, bohužiaľ sa však na ňu zniesla obrovská vlna kritiky. Myslím že úplne neoprávnene.

Vynechám na začiatok opisy technických detailov a dizajnu a pozrieme sa trochu do minulosti. Tam sa sem tam obzrieť treba, z čoho by sa mali poučiť aj interhejteri a až následne súdiť. Toyota Supra generácie A80 nebola čistokrvným športovým autom, bola totiž grand tourerom so športovejšími vlastnosťami. Žiaľbohu si ju fanúšikovia, tuneri a (nebudeme si klamať) aj filmy glorifikovali do pozície superšportu s najlepšími vlastnosťami na drag stripoch, pretekárskych tratiach aj drift podujatiach a samozrejme NFS Underground. To by ste po kvalitnom tuningu dostali aj zo starej BMW e36, takže sa ukludníme. Kooperácia Nemecka a Japonska je predsa doslova snom, a Toyote sa v novom kupé podarilo skombinovať to najlepšie z oboch svetov. Tešte sa, prichádza jedno z najlepších športových áut.

Krivky novej Supry veľmi pripomínajú klasiku menom 2000 GT.

Pohovorme si konečne o novej Supre, zameriame sa hlavne na verziu GR (Gazoo Racing) so šesťvalcom pod kapotou. Dizajn už poznáme s malými zmenami pomerne dlho, takže sa niektorým už aj tak trochu opozeral. Stále však pôsobí sviežo a dosť dynamicky, odkaz na minulé generácie Supry mi ale uniká. Čo je lepšie, krivky novej Supry (hlavne bočná silueta) veľmi pripomínajú klasiku menom 2000 GT. Typický japonský dizajn, ktorý sa buď páči alebo nie. Nič medzi tým.

Interiér je veľmi známym miestom, hlavne pre fanúšikov automobilov s vrtuľou v znaku. Áno, Supra vo veľkom podedila interiér zo sesterského BMW Z4, čo ale nie je vôbec zlé. Orientácia na vodiča a špičková ergonómia nikdy nie sú na škodu. Nechýba koža, karbón a špičkové spracovanie.

Tuhosť karosérie je dokonca vyššia než v prípade Lexusu LFA s karbónovým skeletom!

Technika je viac nemecká, než japonská, toto je ale fakt známy už dávnejšie. Toyota GR Supra využiva motor, prevodovku a šasi s podvozkom z BMW Z4 M40i čo je doslova kombinácia snov. Bavor je roadster, Supra však je kupé a má trikrát vyššiu tuhosť karosérie než model GT86. Viete čo je ešte lepšie? Tuhosť karosérie je dokonca vyššia než v prípade Lexusu LFA s karbónovým skeletom!

Prepĺňaný radový šesťvalec s objemom tri litre pochádza z Bavorska a je už osvedčenou technikou. To isté platí aj v prípade 8-stupňového automatu od spoločnosti ZF, cez ktorý smeruje výkon na zadné kolesá. Tam s jeho rozdeľovaním ešte pomáha samosvorný diferenciál. Apropó, výkon je 340 koní a krútiaci moment dosahuje 500 Nm. Na stovku GR Supra vyrazí za 4,3 sekundy a maximálka je obmedzená na 250 km/h.

Podvozok a šasi sú taktiež vypožičané od BMW Z4. Nie že by Japonci nemali dobré podvozky, ale Nemci a Z4 sú zárukou precíznosti a zároveň zábavy. Dovolím si tvrdiť, že podovozok tu výrazne predbehne motor, čo v podstate je správne. Počkajme si na reálne testy, ale vlastnosti podvozka v spojení s tuhosťou sa postarajú o vskutku kvalitné športové auto.

V ponuke ešte okrem šesťvalca bude aj dvojlitrový štvorvalec v dvoch rôznych naladeniach. Prepĺňaný dvojliter s označením SZ disponuje výkonom 194 koní, výkonnejšie naladenie SZ-R má výkon 255 koní. Konkurenciu na japonskom trhu vidí Supra hlavne v kupé Nissan 370Z. Tešiť sa na ňu môžeme i v Európe, pričom na úvod tu bude aj limitovaná edícia s matným šedým lakom a 19-palcovými čiernymi diskami.

Novinka sa bude vyrábať v rakúskom Grazi, v rovnakom závode ako i nové BMW Z4. Nádejný športiak bude samozrejme v predaji aj na našom trhu, zatiaľ však nepoznáme cenu. V Amerike šesťvalcová Supra začína úrovni 49 990 dolárov.

 

O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: