Reklamy
Menu

TOP 8: Exkluzivity hore bez

Pomaly, ale isto sa otepľuje na tropické teploty. Vonku sa začalo zosuknievať a tak treba vybehnúť von aj hore bez. Máme na mysli pravdaže strechu a práve to je dôvod, prečo tu máme kabriolety, roadstery a speedstery. Pocit slobody, vietor vo vlasoch a obdivné pohľady sú veci, ktoré k tomu patria. No čo sa stane ak sa k tomu pridá istá dávka šialenosti? Poďme sa pozrieť spolu…

Sloboda, vietor vo vlasoch, štýl a pocit bezprostredného spojenia s prostredím. To sú veci, kvôli ktorým milujeme autá bez strechy. Menšia tuhosť karosérie alebo vyššia hmotnosť? Ale prosím Vás, pri pohodovej jazde mestom a užívaní si letného počasia ich ani nepocítite.

Sú tu však špeciality, ktoré vám s radosťou prefúknu ofinu až za uši a kaderník vašej frajerky vás po jej každodenných návštevách bude milovať.

Vybrali sme pre vás osem naj kúskov. Jedná sa o náš subjektívny výber, bez akýchkoľvek kritérií okrem ich výnimočnosti. Prečo osem? Lebo. Päť by bolo málo a článkov typu Top 10 máte plný internet. Poďme sa teda na všetky kúsky postupne pozrieť.

Ferrari F50

Unikát menom Ferrari F50 vznikol v počte 349 kusov k 50. výročiu založenia značky. Nie je to kabriolet, ani roadster a už vôbec nie speedster. Oficiálne sa vyrábal ako kupé alebo variant targa, na tento výraz však má práva iba Porsche. Každopádne však je hore bez, takže sem patrí.

Chcete klímu, rádio a kožené sedadlá? Choďte si kúpiť Céčkové kabrio od Mercedesu, tento taliansky žrebec totiž nemá ani len ABS.

Zato Vám však za hlavou bude burácať 4,7-litrový atmosférický dvanásťvalec s piatimi ventilmi na valec a výkonom 520 koní. Daňou za diabolský zvuk je spotreba 80 litrov v meste, no ak si kupujete Ferrari F50, nemyslím si, žeby vás práve toto trápilo. Skôr Vás bude zaujímať správne ovzdušie a vlhkosť v garáži, kde bude naberať na hodnote. Nezabudnite tohto žrebca aspoň raz za čas vyvenčiť, vraj sa v ňom jeho jazdec cíti ako v monoposte F1. A to už stojí za vyskúšanie!

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse

Keď prišlo do automobilového sveta, stalo sa okamžite top pojmom. Tak rýchle, tak drahé ale stále s pohodlím luxusného gran turisma. Bugatti pod patronátom kolosu VW opäť vstalo a vydalo sa na cestu zbierania rekordov. To, že sa to Volkswagenu veľmi nevyplatilo nevadí, zarobia na to Golfy a Octavie.

„Aj v relatívne vysokých rýchlostiach zostáva stabilné a pohodlné. V ešte vyšších rýchlostiach som si bez strechy mohol aspoň lepšie vychutnať zvuk motora a vietor ma nijako nerozptyľoval.“

V momente keď Veyron zhodil strechu a dostal šestnásťvalec vyladený na 1200 koní, spoznávame model Grand Sport Vitesse. Ten sa stal najrýchlejším roadsterom sveta, keď dosiahol na testovacej trati Ehra-Lessien rýchlosť 408,84 km/h. Pre produkčné exempláre bola maximálka aj tak obmedzená „len“ na 375 km/h.

Testovací jazdec Anthony Liu sa vyjadril: „Aj v relatívne vysokých rýchlostiach zostáva stabilné a pohodlné. V ešte vyšších rýchlostiach som si bez strechy mohol aspoň lepšie vychutnať zvuk motora a vietor ma nijako nerozptyľoval.“ Veyron, a momentálne aj jeho nástupca, Chiron, tak nie sú iba o maximálke. Oni vás tou maximálkou odvezú na druhý koniec sveta v maximálnej pohode.

Koenigsegg Regera

Švédsko. Domov bezpečného Volva, Absolut vodky a nábytku IKEA. Nuda, nuda a nuda. Počkať, počkať…Angelholm? Koenigsegg? Regera? Áno, presne to je mix švédskej „chladnosti“ a zároveň šialenosti. Hyperšport s odnímateľných strešným panelom a zároveň plug-in hybrid, ktorý „nemá“ prevodovku.

Zvláštna kombinácia však? To je pre Koenigsegg práve typické, nerobia evolúciu, ale revolúciu. Začali v malom hangári na leteckej základni, teraz prichádzajú s vlastnými a revolučnými technickými riešeniami. Regera nie je žiadnym nástupcom Agery, ide o akýsi vedľajší model popri brutálne výkonných a ľahkých hyperšportoch. V podstate by sa malo jednať o luxusne športové auto. S výkonom 1800 koní! A ešte si ho aj nabijete doma v zásuvke. O bezpečnosti a luxuse sa netreba ani zmieňovať, tie sú v prípade tohto modelu samozrejmosťou.

Ford GT X1

Ford GT druhej generácie bol vskutku podarenou reinkarnáciou starého šampióna z Le Mans. Čo však robí v našom rebríčku, keď bol vyrábaný len ako kupé? Ford ani len neuvažoval, že by ho dostal na cesty hore bez. Ale spôsob sa predsa len našiel, výsledkom je rarita menom GT X1. O tú sa postarala spoločnosť Genadi Design Group.

Recept bol jednoduchý. Odnímateľný strešný panel dodá pocit slobody, osemvalec zas dostal doping v podobe navýšenia výkonu o 150 koní. Zákazníci si mohli vybrať aj športové sedadlá, nastaviteľné tlmiče alebo vylepšené brzdy. A prečo názov GT X1? Otvorený Ford GT totiž vznikol už oveľa skôr. V 60-tych rokoch si totiž britský McLaren vzal do parády GéTéčko s číslom šasi 110, zbavil ho strechy a hor sa s ním na pretekárske trate.

Mercedes-Benz CLK GTR Roadster

Pojem homologizačný špeciál asi nemusím predstavovať,ale predsa. Pred uvedením pretekárskych automobilov do niektorých závodných sérii, je potrebné vyrobiť určitý počet cestných automobilov, určených pre premávku na verejných komunikáciách.

Tak tomu bolo aj pri Mercedese CLK GTR, ktorý vznikol hlavne ako kupé. Ak sa tá placka, tak dá nazvať. Dostal evidenčné tabuľky, smerovky a nevyhnutnú výbavu na cesty, no nič navyše. Jazda v meste? Nič príjemné za doprovodu pretekárskej prevodovky a s ňou spojenými kopancami a hlukom.

Pripraviť si tak treba silné lýtko pre spojku, vypracované ruky pre prevodovku a riadenie, no a tolerantní susedia (ešte lepší by boli žiadni) tiež nebudú na škodu.

Verzia Roadster? Vzniklo oba šesť exemplárov a nepochybne sa jedná o brutálne auto. Za chrbtom vodiča buráca 6,9-litrový dvanásťvalec so závodnou prevodovkou. Tvary karosérie boli oproti pretekárskemu špeciálu upravené iba decentne a bol použitý iný zadný spojler. Trakčná kontrola pre bezpečie vodiča je nevyhnutnosťou, krotiť 612 koní nie je sranda. Pre pohodlie pasažierov sa pridalo trochu kože, klimatizácia a zopár odkladacích priestorov.

V základe sa ale stále jedná o pretekárske auto bez strechy a iba decentne poľudštené. Pripraviť si tak treba silné lýtko pre spojku, vypracované ruky pre prevodovku a riadenie, no a tolerantní susedia (ešte lepší by boli žiadni) tiež nebudú na škodu.

Lamborghini Aventador J

Šesť týždňov. To je čas, ktorý mnohé automobilky potrebujú len na návrh a výrobu ovládača hlasitosti rádia. Lamborghini však za tento čas vyrobilo Aventador J. Od zadania až po reálny automobil. Nie koncept, ale automobil schválený na premávku po verejných komunikáciách.

Vtedajší CEO Lamborghini, Stephan Winkelmann, požadoval od svojich ľudí špecialitu na ženevský autosalón a dal im voľnú ruku.

Aventador tak dostal namiesto čelného skla iba malé deflektory, strechu ani nehľadajte. Pôvodná zostala iba kapota, svetlomety a blatníky. A pravdaže atmosférický dvanásťvalec s objemom 6,5 litra a výkonom 700 koní. Miniatúrne spätné zrkadlá, karbónové orgie a prilba v povinnej výbave charakterizujú jediný existujúci kus. Aj ten si však našiel svojho majiteľa doslova v momente. Cenovka? Viac než 2 milióny EUR. Za výnimočnosť sa platí vo veľkom.

McLaren Mercedes SLR Stirling Moss

Ďalšia špecialita, tentokrát aj s legendárnym menom. Jazdcovi ako Sir Stirling Moss treba vzdať hold a úctu, no a Mercedesu sa to v spolupráci s Britmi podarilo na výbornú. Sedemdesiatpäť kusov využíva karosériu typu speedster, nemá strechu a ani čelné sklo. Karoséria je inšpirovaná historickým pretekárskym modelom 300 SLR.

Pod prednou kapotou je kompresorom prepĺňaný osemvalec s výkonom 650 koní, vďaka ktorému na stovku vyrazíte len za 3,5 sekundy a maximálka je 330 km/h. Čo na to povedia vaša hlava a krk, je už otázne. Prilba je určite prvým odporúčaním, aby vám a nerozfúkalo ofinu predtým než vystúpite pred kasínom v Monaku. A buďte si istí, že ak by ste vystúpili z SLR Stirling Moss tak sa o Vás bude zaujímať celé Monako, nielen personál kasína.

Noble M600 Speedster

Stará škola, to v Anglicku vedia. A vedia urobiť aj superpšort s japonským motorom zo švédskeho sedanu. Aby sme si v tom urobili jasno, 4,4-litrový osemvalec Yamaha využívala automobilka Volvo v modeloch XC90 a S80. Britský výrobca pridal dve turbá Garrett, ktoré umožnili zvýšiť maximálny výkon až na 550 koní.

Aby to vša nebolo málo, tak sa Briti rozhodli zhodiť strechu. Nie až tak úplne, jedná sa o odnímatelný strešný panel, ktorý je možné dať dolu za približne 30 sekúnd. Výrobca ponúka aj plátený variant, pre prípad núdze (rozumej neočakávaného dažďa).

Čo napísať na záver? Jedine to, že ak ste si u nás nevybrali, tak to vlastne vôbec nevadí. V skutočnosti sme chceli poukázať na to, že v automobilovom svete ešte stále nevládne nuda a sterilita. Práve naopak, oceňujeme snahu (niektorých) dizajnérov uplatniť kúsok svojej šialenosti a aj fantázie. Je logické, že za tieto kúsky si treba priplatiť a to dosť mastne. Namieste však je jedna otázka: Ocenili by ste ich, ak by sa vyrábali masovo a vyrovnali by sa počtom Octaviám? Odpoveď poznáme…

Reklamy
O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: