Menu

Nové BMW radu 8: Reinkarnácia legendy

Nemecká automobilka BMW je bezpochyby jednou z najmodernejších na súčasnom trhu so vskutku širokým portfóliom. Pravým fanúšikom však stále chýba niekoľko legendárnych modelov, ktoré v minulosti existovali, avšak návratu na trh sa už nedočkali. Napríklad M1, 3.0 CSL alebo veľké kupé radu 8. Posledné menované teraz zažíva reinkarnáciu a vracia sa na cesty.

Pôvodné BMW radu 8 sa ukázalo svetu v roku 1989 ako dvojdverové kupé s konfiguráciou sedadiel 2+2 a osem- alebo dvanásťvalcovými motormi pod kapotou. Navrhnuté bolo ako priamy konkurent pre Mercedes SL a eSkové kupé, neskôr nazvané CL. Rýchlosť bola podľa nemeckých tradícii elektronicky obmedzená na 250 km/h, nebyť obmedzovača, tak by údajne nebolo problémom ani 300 km/h. Dvanásteho mája 1999 však nastal smutný okamih a výroba luxusného kupé bola ukončená.

Teraz ale nastáva opäť doba, kedy má eSkové kupé od Mercedesu dôvod na obavy. Po niekoľkých konceptoch totiž konečne spoznávame sériovú podobu nového osmičkového radu s bavorským pôvodom. Tá sa ukázala uplynulý víkend na známom okruhu Le Mans po boku pretekárskej M8 GTE.

Dizajn veľkého kupé ja akýmsi prelomom, stanovuje totiž inovovaný dizajnový jazyk značky. Na cestách bude pôsobiť dominantne a to nielen kvôli dynamickému výzoru. Dĺžka je takmer päť metrov (4843 mm) a šírka 1902 mm. Novinkou však sú čoraz viac prepojené ľadvinky s aktívnymi klapkami a prepracovaná grafika svetlometov, ktoré sú doposiaľ najužšie spomedzi všetkých bavorákov. Tie ponúknu full-LED techniku, za príplatok ale dostanú zákazníci laserové svetlomety. Štýlové „mrkačky“ (výklopné svetlomety) ako pri niekdajšej osmičke však už nečakajme, bezpečnostná legislatíva nás o ne nadobro pripravila.

Pohľad upúta i bezrámové riešenie dverí, dynamická bočná silueta a zadné svetlá zasahujúce nielen ďaleko do veka batožinového priestoru, no značne i do zadných blatníkov. Pod nimi ústia skutočne veľké koncovky výfukov. Tipujem, že sa BMW ešte stále drží a nebudú to žiadne fejky.

Kokpit je výrazne orientovaný na vodiča a stále nechýba ani fyzické ovládanie tlačidlami.

Nová osmička sa pýši karbónovým jadrom, podobne ako sedmičková rada. Z uhlíkových vlákien by mala byť aj strecha, čo napomôže ako zníženiu ťažiska, tak i nižšej hmotnosti. Svoj podiel ale majú aj hliník a horčíkové zliatiny.

Interiér samozrejme oplýva luxusom a kvalitnými materiálmi ako drevo, hliník a jemná koža. Dočkal sa však aj zmien, po vzore novej X5. Prístrojový panel prešiel výraznou zmenou tvaru i grafiky, zatiaľ čo do stredu palubovky sa nasťahoval dotykový displej s uhlopriečkou 10,25“. Kokpit je výrazne orientovaný na vodiča a stále nechýba ani fyzické ovládanie tlačidlami a inovovaným ovládačom iDrive. Vynovený volič prevodovky už poznáme z novej M5, a za príplatok bude k dispozícii ovládanie gestami či digitálny kľuč s dotykovým displejom.

Poďme sa ale pozrieť na dôležité veci pod kapotou, zatiaľ nám Nemci dali informácie o dvoch motorizáciách. Prvou bude trojlitrový naftový šesťvalec s označením 840d a výkonom 235kW / 320 koní. Krútiaci moment dosiahne hodnotu 680 Nm. Naftová osmička vyrazí na stovku iba za 4,9 sekundy, no tradície sa nezmenili, keďže maximálka je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

V šprinte však M850i prekoná napríklad štandardné Aston Martiny DB11, či už V8 alebo V12.

Zaujímavejším variantom je M850i s kompletne prepracovaným 4,4-litrovým osemvalcom. Je tu nová kľuková skriňa, steny valcov majú špeciálny povlak kvôli nižším trecím stratám a piesty aj s piestnymi krúžkami boli posilnené kvôli zvýšenému výkonu a krútiacemu momentu. Osemvalec v rozmedzí 5500 až 6000 otáčok produkuje výkon 390 kW / 530 koní a na kolesá smeruje krútiaci moment 750 Nm. O jeho prenos sa stará 8-stupňový automat Steptronic, pohon všetkých kolies xDrive, ktorý sa snaží preferovať zadnú nápravu a pri benzínovej verzii aj M diferenciál. Stovku na tachometri pretne osemstopäťdesiatka len za 3,7 sekundy, maximálna rýchlosť je opäť obmedzená na 250 km/h. V šprinte však M850i prekoná napríklad štandardné Aston Martiny DB11, či už V8 alebo V12.

Osmička je podľa BMW vyhradená pre vrcholné a športové modely, z ktorých sršia emócie.

Časom môžeme očakávať otvorenú verziu, ale aj športový variant M8. Boli aj špekulácie o dvanásťvalcovom kupé, no bavorská V12 vraj má svoje časy spočítané, čo nám je dosť ľúto. Osmičková rada svojim označením prezrádza hlavne svoj dominantný a vysoký post v hierarchii automobilky. Tak ako bola vrcholom niekdajšia 850i alebo neskôr Z8, tak sa vrcholom konvenčnej ponuky stane táto novinka. V prípade ekologickej divízie „i“ tento status zastupuje futuristické kupé i8. Osmička je podľa BMW vyhradená pre vrcholné a športové modely, z ktorých sršia emócie.

Jedno osmičkové BMW sa dá nájsť na slovenských inzertných portáloch už teraz, avšak oficiálne predaje sa začnú až v novembri. Naftová verzia by mala začínať s cenou niekde okolo 87-tisíc EUR, benzínová M850i sa bude predávať na viac než 100-tisíc. Myslíte, že bude mať Mercedes S Coupé dôvod na obavy alebo nie?

O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.
Comment 1
  • BMW M850i Coupé Night Sky: Individuál – Carhead.sk

    […] geomterické útvary sa stali vzorom pre povrchové spracovanie obkladov v exkluzívnom BMW M850i Coupé, to však nie je koniec. Vzor obrazcov sa dostal i na čalúnenie sedadiel, ale i na ručne šitú […]

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: