Reklamy
Menu

Lamborghini Urus: Supermoderný návrat do minulosti

Dnešná doba je vskutku hodná svojho prívlastku moderná. To čo v minulosti bolo nemožným, je dnes bežnou realitou. Automobilky sa dnes napríklad predháňajú, ktorá vyrobí lepšie a rýchlejšie SUV. Talianske Lamborghini sa o niečo podobné snažilo už v dávnych dobách, no teraz prezentujú úplne nový segment. Privítajme prvé superšportové SUV – takzvané SSUV.

Už v rokoch osemdesiatych bolo Lamborghini osobitým zjavom. O Countachi sa traduje, že sa ho malé deti báli a roľníci ho prirovnávali k mimozemskej lodi. Čo si potom ľudia mysleli o modeli LM002? Hranatá „krabica“ s vysokým podvozkom a dvanásťvalcom pod kapotou. Taliani akoby predpovedali budúcnosť, v tých dobách ale nemali konkurenciu v podobe crossoverov, SUV-kupé hybridov a podobných mutácií.

Odkedy však bolo Lamborghini prevzaté nemeckým koncernom, tak bolo orientované výlučne na superšportové modely. Až kým sa pred pár rokmi nezačalo šuškať o SUV s býkom v znaku. Vtedy tomu mnohí ešte veriť nechceli, avšak po príchode supervýkonných SUV od BMW, Mercedesu a Audi začala táto idea naberať reálne kontúry. Poslednou kvapkou bola Bentayga od Bentley, pripravované SUV od Rolls-Royce a šepká sa dokonca aj o podobnom koncepte z dielní Ferrari. Ako Lamborghini reaguje na takúto svätokrádež? Vytvorením nového segmentu – superšportové SUV. Jeho prvým predstaviteľom je práve nový Urus.

BMW X6 bolo prvým zástupcom triedy SUV-kupé a jeho úspech začala konkurencia rýchlo napodobovať. Jeho základné krivky obkukalo aj Lamborghini Urus, V záujme tradícii automobilky ale nechýbajú ostré linky, kopírujúce dizajnový jazyk svojich súrodencov. Pár čŕt však Urus odkukal aj od predkov menom Countach a LM002. Zhrnuté, podčiarknuté: Urus vyznáva moderný agresívny dizajn značky s obrovskými otvormi pre prívod vzduchu a dizajnéri opäť v hojnom počte pracovali s hexagonálnou štruktúrou.

Zábava pre šejkov v piesočných dunách hneď za Abú Dhabí.

K dispozícii budú i príplatkové balíky Terra (off-road) a Sabbia (piesok). Tie zahŕňajú nielen ďalšie režimy adaptívneho systému ANIMA, ale aj dizajnové zmeny. Tie sa ale týkajú iba špecifických nárazníkov s inými nábehovými hranami a ochranou podvozka.

Najväčšie auto z portfólia Lamborghini má v porovnaní so svojimi súrodencami najmenší motor.

Apropó, ANIMA. Systém je nám známy už z iných modelov značky Lamborghini, pri superšportových exemplároch si ale vystačí s troma režimami (Strada, Sport, Corsa + individuálne Ego). Urus ako (S)SUV je predsa len o niečo všestrannejšie, čo sa odrazilo i na ANIME. Pôvodné tri režimy plus Ego zostali nezmenené, pribudli však tri nové s menami Neve, Terra a Sabbia. Prvý z nich sa zameriava prevažne na klzké povrchy, pričom z mediálnych prezentácii by sa nemal zľaknúť ani snehu a ľadu. Terra si zas poradí s nespevnenými povrchmi, šotolinou a podobnými povrchmi, takže cestou na vinice alebo letnú chatu o vás bude postarané. No a nakoniec Sabbia, ktorá sa prezentuje ako režim pre piesok a podobné povrchy – v preklade: zábava pre šejkov v piesočných dunách hneď za Abú Dhabí.

Čo však ukrýva Urus pod kapotou? Dvanásťvalec tak ako u duchovného predchodcu to nebude. Dokonca ani len desaťvalec, ktorý poháňa Huracán. Najväčšie auto z portfólia Lamborghini má v porovnaní so svojimi súrodencami najmenší motor. Pod plechmi sa ukrýva koncernový osemvalec s objemom štyri litre a dvoma turbodúchadlami. Ten však je výkonnejší, než dvanásťvalec v konkurenčnej Bentayge. Agregát totiž produkuje výkon 478 kW/650 koní a krútiaci moment 850 Nm. Prenos výkonu má na pleciach 8-stupňový automat ZF, ktorý silu prenáša cez diferenciál Torsen na všetky štyri kolesá. Aj vďaka tomu vyrazí Urus na stovku iba za 3,6 sekundy a dosiahne maximálne tempo 305 km/h.

Diferenciál za štandardných podmienok rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, v prípade potreby však dokáže dopredu poslať až 70% krútiaceho momentu. Kvôli schopnostiam mimo asfaltu sú nízke prevodové stupne kratšie, tie vyššie sú pre zmenu dlhšie kvôli diaľničným presunom. Kvôli spotrebe tu máme taktiež nenávidený štart-stop systém a pri nízkej záťaži sa odpája polovica valcov.

Aj napriek úsporným opatreniam sa priemerná spotreba pohybuje na úrovni 12,7 litra. Koho to však bude zaujímať? Navyše sa nemožno ani čudovať, s hmotnosťou 2,2 tony to nie je žiadny drobček, aj napriek hojnému využitiu kompozitov, hliníka a vysokopevnostnej ocele. Stojí na rovnakej platforme MLB Evo, ako používa Bentley Bentayga, Porsche Cayenne alebo Audi Q7. Posledné spomenuté je prekonané dokonca čo sa týka rázvoru s dĺžkou 3003 mm. Naoko sa môže Urus javiť kompaktne ale čísla neklamú: dĺžka 5112 mm, šírka 2016 mm a výška 1638 mm.

Dojem kupé navyšujú bezrámové okná a ich veľmi nízka silueta v porovnaní so zvyškom karosérie. Svetlá sa spoliehajú na LED technológiu vpredu aj vzadu a automobilku reprezentujú motívom ypsilonu. Celkový dojem dotvárajú minimálne 20 palcové kolesá. V ich prípade je k dispozícii aj riadenie zadných kolies, ktoré sú schopné sa vychyľovať v rozsahu +/- 3 stupne.

O komfort posádky sa starajú i aktívne tlmiče, ktoré sú schopné meniť svoju charakteristiku podľa aktuálnych podmienok alebo zvoleného jazdného režimu. Pri terénnych módoch sa postarajú aj o zvýšenie svetlej výšky.

Karoséria poskytuje štandardne päťmiestny interiér a dostatok miesta, vďaka štedrému rázvoru. Dizajnový jazyk sa opakuje aj v kabíne, kde dominujú šesťuholníky napríklad na výduchoch klimatizácie alebo na čalúnení. To je štandardne kožené, za príplatky je v ponuke i alcantara alebo karbónové obloženie palubovky. Luxus je predsa v prípade Lamborghini samozrejmosťou, za masážne a ventilované sedadlá si však treba priplácať. Rovnako i za audiosystém Bang & Olufsen s 19 reproduktormi a výkonom 1700 W.

1596 litrov. To už je celkom slušný náklad! Alebo nákup v Miláne.

Centrom kabíny sú TFT displeje prístrojového panela a dotykový displej multimediálneho systému, ktorý je založený na infotainmente koncernu VW. Ďalšia dotyková obrazovka ešte zastupuje ovládanie klimatizácie a sedadiel. Hlasové ovládanie a plná kompatibilita so smartfónmi je samozrejmosťou.

Pasažieri sediaci vzadu sa buď potlačia v troch sedadlách, alebo je tu možnosť voľby dvoch komfortných sedadiel s multifunkčnou konzolou medzi nimi.

Za sedadlami je k dispozícii aj batožinový priestor s objemom 616 litrov, po sklopení zadných sedadiel však narastie až na 1596 litrov, to už je celkom slušný náklad (alebo nákup v Miláne). Aby boli nákup aj pasažieri v bezpečí, tak Lamborghini Urus disponuje balíkom asistenčných systémov ako napríklad výstraha pred kolíziou, autonómne brzdenie s detekciou chodcov, autonómna jazda v kolónach, udržiavanie v pruhoch alebo adaptívne LED svetlá s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel.

Kvôli Urusu bola v Sant Agate vybudovaná nová linka aj s lakovňou a kapacitou 3500 exemplárov ročne. Taliani sa teda už tešia na dobré predaje, ktoré oficiálne začnú v polovici budúceho roka. A cenovka? V Európe je základná cena bez dane na úrovni 171 429 Eur. Slušný balík, a tie príplatky takisto nebudú lacné. Každopádne sa dá počítať s tým, že nejaký ten exemplár sa časom objaví aj u nás. Tešíme sa!

Reklamy
O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: