Menu

Koenigsegg Regera KNC: Cisárove nové šaty

Švédska automobilka Koenigsegg od svojho vzniku prešla naozaj dlhú cestu a dnes je priekopníkom tých najmodernejších technických riešení. Za zmienku stojí napríklad ich pokrok s uhlíkovými vláknami, ktorý teraz dotiahli na ešte vyššiu úroveň. Ich hyperšport Regera si totiž obliekol karbón, no i tak je vlastne nahý.

Koenigsegg regera je samo o sebe unikátne auto, no v tomto prípade ide skutočne o ukážkový exemplár. Švédi využili uhlíkové vlákna vo vyhotovení KNC – Koenigsegg Naked Carbon, nie je to však po prvý krát. Túto techniku už využili pri menších a menej nápadných častiach, nikdy však pri kompletnej karosérii. V súčasnoti švédska automobilka využíva tri základné metódy úpravy uhlíkových vlákien.

Tento proces je skutočne náročný.

Prvou možnosťou je opieskovanie karbónu, následne jeho lakovanie čírym alebo farebným lakom, prípadne kombináciou oboch. Druhou možnosťou, využívanou hlavne pri skrytých karbónových častiach je preleštenie epoxidovej živice na uhlíkových vláknach tak, že povrch imituje použitie bezfarebného laku. 

Posledná možnosť je odstráneni epoxidovej živice z uhlíkových vlákien, ktoré sú neskôr delikátne vyleštené do stavu surového karbónu. Tento proces zahŕňa ako pieskovanie, tak i leštenie a je skutočne náročný. Pravdepodobnosť chyby je skutočne vysoká, pričom môže dôjsť k úplnému poškodeniu uhlíkových vlákien. Ak ale všetko vyjde, výsledkom je skutočne nádherný povrch. A práve tento proces bol použitý, pri výrobe karosérie Regery KNC. 

Koenigsegg túto metódu zdokonaluje už roky a vyrábal týmto spôsobom spojlery, krídla alebo kolesá. Navyše boli dielce po dlhú doby vystavené tak teplu a priamemu slnku, ako aj chladu a snehu. Takže odolnosť voči poveternostným vplyvom bola otestovaná dobre. Samotný odhalený karbón je navyše odolnejší voči odletujúcim kamienkom a poškriabaniu než číry lak, keďže lakovaná vrstva je značne mäkšia. Dokonca je karbón na dotyk studený, uhlíkové vlákno je predsa dobrý izolant. 

Vyhotovenie Regery z „nahých“ uhlíkových vlákien iba dokazuje kvalitu produkcie a nároky na presnosť v automobilke Koenigsegg. Ak pri výrobe karbónového panelu dôjde k chybe, už ju nie je možné opraviť a celý panel je znehodnotený. Pri procese je teda potrebné použiť jednak presné nástroje a v neposlednom rade skutočne jemný cit. Všetko sa smozrejme odzrkadlí na cene, ktorú Švédi neprezradili. Majiteľ, ktorý okúsi chlad materiálu, takisto známy nie je. Karbónová Regera však smeruje do Švajčiarska, kde automobilka otvára nové dílerstvo menom Carage. 

O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: