Menu

Koncept Jaguar I-Pace: Britská zbraň proti Tesle

Keď sa dnes povie slovo elektromobil, mnohým ľudom zíde ako prvá na rozum Tesla. Do elektrizujúcej hry sa však zapojilo už viac hráčov, každý v snahe získať svoje miesto v srdciach bruselských úradníkov a samozvaných ekológov. Teraz sa pridáva britský Jaguar s konceptom I-Pace, ktorého sériová verzia sa ukáže už v roku 2018.

V prípade britskej automobilky sa jedná o vôbec prvý elektromobil v jej portfóliu. Šéfdizajnér Jaguaru Ian Callum sa nechal počuť, že sa bude jednať o úplne novú kapitolu v histórii tejto legendárnej značky. Koncept s dynamickým dizajnom vraj bude reprezentovať úplne novú generáciu elektromobilov. Tesla teda bola varovaná, a my sa poďme pozrieť, aké zbrane britská šelma vytiahne.

13

Bude sa jednať o úplne novú kapitolu v histórii britskej značky Jaguar.
 

Najskôr sa pozrime, čo britský koncept ukrýva pod plechmi, respektíve pod podlahou. Tam nájdeme LiOn batérie s celkovou kapacitou 90 kWh, ktoré sú ukryté v hliníkovom skelete a chladené sú kvapalinou. Skelet je mimochodom  pevnou súčasťou karosérie. Šťava z batérii prúdi do dvoch elektromotorov, z ktorých každý je umiestený na jednej z náprav. Ich kombinovaný výkon je 400 konských síl, krútiaci moment dosahuje hodnotu 700 Nm, a to už od momentu kedy pohladkáte plynový pedál.

Šprint na stovku by mala elektrická šelma zvládnuť za približne 4 sekundy, trakciu ustráži pohon všetkých kolies s prerozdelením krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Je to však elektromobil a vás určite zaujíma jedna dôležitá hodnota. Áno dojazd. Ten by sa mal pohybovať na úrovni 500 kilometrov, čo vôbec nie je zlé.

HyperFocal: 0

Čo sa týka dizajnu, nový koncept si vo veľkom berie príklad z SUV F-Pace. Predsa len hlavným konkurentom nemá byť Tesla Model S, ale práve Model X. Napriek inšpirácii krivkami SUV si však I-Pace berie na seba dynamickejšie proporcie, hraničiace trochu s krivkami typu SAC (Sport Activity Coupé – X6, GLE Coupé). Aj Ian Callum sa nakoniec vyjadril, že sa bude jednať o elektromobil s výzorom superauta, výkonmi športiaku a vnútorným priestorom ako v SUV.

Nudná teória: Koncept je o niečo kompaktnejší než F-Pace. Dlhý je 4 680 milimetrov a široký 1 890 mm. Na výšku dosahuje 1 560 mm. Rázvor však je o 116 mm väčší, než pri F-Pace. Vo výsledku je to 2 990 mm. To bude profit pre pasažierov. Svoju batožinu môžu zložiť do kufra s objemom 530 litrov. Údaje o hmotnosti zverejnené pravdaže neboli, nakoľko pri sériovej verzii takmer určite dôjde ku zmene proporcií aj rozmerov.

V konečnom dôsledku elektrický koncept zdobia agresívne nárazníky, vzadu nájdeme difúzor a na veľkosti nasávacích otvoroch sa tiež nešetrilo. Zaujme i odvetrávací otvor v prednej kapote, ktorý pri elektromobile relatívne nemá význam. Športovému dizajnu napomáha, no pri sériovke sa ho dosť pravdepodobne nedočkáme. I-Pace koncept má až 23-palcové kolesá, no na predimenzovanú obuv sme už pri konceptoch zvyknutí.

43

 

V interiéri nás nečakajú žiadne výmysly, ako sedenie pre siedmich ľudí a podobne. Na to si kúpte MPV prosím. Jaguar I-Pace však poskytne plnohodnotné zvezenie pre piatich pasažierov, čo je v danej triede štandard. V norme však už nie je spracovanie kabíny. Bavíme sa síce o koncepte, no tento je hádam prvý, v ktorého interiéri by som sa aj reálne cítil dobre.

V prvom rade zmizli klasické budíky prístrojovky, ktoré nahradil 12-palcový TFT displej. Pred ním je nádherný trojramenný volant so štartovacím tlačidlom v spodnej časti. V stredovej konzole to taktiež prekypuje moderným lookom, nájdeme tu dvojicu displejov. Tie poslúžia na ovládanie klimatizácie a infotainmentu.

52

Prepracovaný audiosystém Meridian nielen dobre hrá, ale i vyzerá

 

Kabína však poteší aj oko milovníka luxusu a detailistov. Exkluzívne materiály ako drevo, kov, sklo a tkanina na povrchu palubovky (príjemnejšie než koža alebo klavírny lak) by sa skutočne mohli dostať do série. Chápeme, že až takto športové sedadlá už tam nenájdeme, ale Jaguar nás isto poteší i v tomto smere. Detailistu poteší napríklad zaujímavá schránka na rukavice pred spolujazdcom, nespočet štítkov s podpisom výrobcu ale i prepracovaný audiosystém Meridian, ktorý nielen dobre hrá ale i vyzerá.

Koncept ako celok či už z exteriérovej, alebo interiérovej stránky vyzerá nádherne. Možno si pomyslíte, že keď príde do reálneho sveta tak bude vyzerať značne ochudobnene, oproti tomu čo vidíme na fotkách. No spomínate si na koncept SUV F-Pace? A teraz si pozrite reálny F-Pace. Vidíte to? Jaguar to v poslednej dobe s dizajnom naozaj vie a ja sa už teraz teším na rok 2018 a budúcnosť v podaní tejto britskej značky. Mimochodom ak by ste mali záujem, Jaguar má na I-Pace dokonca otvorené predobjednávky.

O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: