Menu

DS5 2.0HDi A/T: Madonna

Francúzi by si radi vzali kus z luxusného koláča, k čomu im má pomôcť značka DS. Skúsili sme si hierarchicky najvyšší model DS5, aby sme zistili, či majú šancu. A veruže by sa konkurencia mala mať na pozore.

04

Citroën finálne urobil z DS samostatnú značku zameranú na majetnejších zákazníkov, ochotných dopriať si trochu viac luxusu. Na ich modeloch už nenájdete jediný znak Citroënu a prezentujú sa titulom Different Spirit. Nám osobne je sympatickejšie francúzske vyslovenie značky DS ako déesse, čo v preklade znamená bohyňa. A či nové DS skutočne je tak božské ako sa nazýva, sme si overili s modelom, ktorý je v hierarchii najvyššie. Obnovia zašlú slávu revolučných modelov s rovnakým názvom, alebo pokúšajú nové teritóriá zbytočne? Poďme sa pozrieť či nás presvedčí nová DS5.

 

Ona je Madonna…

Pri pohľade na exteriér ma napadli dve otázky. Čo to vlastne je? Hatchback? Crossover? No v tom mi doplo, veď to je predsa ona – bohyňa. Jednoducho štýlovka, ktorá je podriadená móde a nie nejakým zavedeným konzervatívnym tradíciám.

Ľudia sa za ňou na ulici otočia ako za krásnym ženským zadkom.

Druhá otázka bola, či sa mi vôbec páči. A odpoveď je áno. Možno nie na prvý pohľad, ale na druhý určite. Podaktorým sa zapáči až na ten tretí. Ľudia sa za ňou na ulici otočia, ako za krásnym ženským zadkom. Keď už sme pri ňom, tak tu tróni decentný spojler na veku kufra. O čosi viac upútajú dve chrómové koncovky výfuku, z ktorých jedna v našom prípade zívala prázdnotou. V dnešnej dobe čoraz častejší úkaz.

07

Na našich cestách patrí práve medzi tých desať percent neopozeraných kúskov, po ktorých sa vždy otočíme.

Celkovo má dizajn DS5-ky niekoľko zaujímavých znakov, ktoré začnete objavovať až časom. Chrómový pás tiahnúci sa od predných svetiel po áčkový stĺpik, predné smerovky v štýle Audi Matrix LED alebo veko kufra bez rušivej kľuky otvárania.

Všeobecne sa však DS5 vymyká zavedeným smerom. Možno nie je praktická, ani pre niekoho na prvý pohľad pekná. No tu išlo o to, aby vynikla v dave konzervatívnych krabíc na štyroch kolesách. Vo Francúzsku to možno až tak platiť nebude, no na našich cestách patrí práve medzi tých desať percent neopozeraných kúskov, po ktorých sa vždy otočíme.

Štýl – praktickosť 1:0

V momente keď otvoríte dvere DS5-ky a nazriete do jej interiéru zostanete šokovaní, alebo príjemne prekvapení. Na prvý pohľad upúta nezvyčajné spracovanie kabíny, ktoré sa vymyká tomu, čo bežne vidíme. Ako celok však vyzerá dosť dobre, no pravdaže každému je po chuti niečo iné. Čo však je pekné, nemusí byť hneď aj praktické.

Poďme ale najskôr k tomu štýlu. Stredové konzoly pripomínajú kokpit stíhačky, no na to sa dá rýchlo zvyknúť takže i pojem ergonómia nachádza svoje miesto. Pri konzolách som použil množné číslo, to naozaj nebol preklep. Jedna sa totiž nachádza na strope kde nájdete ovládanie head-up displeja (nie, skutočne to nie je stíhačka) a rovnako zaťahovanie trojice „roliet“ na strešnom paneli(aspoň nejaká panoráma). Volant tiež nemá práve obvyklý tvar, no vôbec to nepokladám za negatívum. Drží sa príjemne, má adekvátny odpor len tie tlačidlá mi až príliš pripomenuli Citroën.

32

Celkové spracovanie interiéru je na vskutku kvalitnej úrovni, a ak to takto pôjde ďalej tak DS sa naozaj začne hrabať Nemcom v kapuste.

Kritiku si však zaslúžia odkladacie priestory. Lakťová opierka síce má dva priečinky, kde stlačení jedného tlačidla sa otvorí malá, príjemne čalúnená, schránka s USB konektorom. Ak stlačíte druhé tlačidlo tak sa odhalí dosť veľká jaskyňa. No v aute som si nemal kde odložiť ani len telefón, ktorý chcete mať väčšinou na viditeľnom a prístupnom mieste. A odkladacie miesta na nápoje tiež nie sú vyriešené práve najšťastnejšie, červené podsvietenie im k úspechu veľmi nepomôže. Batožinový priestor s objemom 468 litrov je pre bežného človeka úplne postačujúci. Nie je to síce škodovácka jaskyňa, no pomestí sa sem rodina s deťmi a kludne aj dovolenkári.

Vrátim sa na momentík k head-u displeju. Obraz tu nie je premietaný na čelné sklo, ale displej sa vyklápa z prístrojovej dosky. A práve preto sa dá nastaviť nielen jeho jas, ale aj natočenie v horizontálnom i vertikálnom smere. Údaje sú dostatočne viditeľné i za slnečných dní a v noci príliš neťahá oči. Navyše sa jedná o celkom lacné riešenie, takže by sme vôbec neboli proti tomu, ak by sa rozšírilo.

Celkové spracovanie interiéru je na vskutku kvalitnej úrovni, a ak to takto pôjde ďalej tak DS sa naozaj začne hrabať Nemcom v kapuste. Kožené sedadlá síce nie sú určené na športovú jazdu, avšak to ani nie je zameranie DS5-ky. Pri dlhších jazdách sú vskutku príjemné a v prípade potreby dobre poslúži aj masážna funkcia. Ostatné materiály v kabíne (alebo kokpite?) sú na dotyk príjemné, nenájdete tu žiadne tvrdé plasty a navyše nič nevŕzga a neškrípe. Tak to má byť!

 

Jazda božská práve nie je

Naftový dvojliter v kombinácii so 6-stupňovým automatom? Mnohí by sa tejto kombinácie zľakli, no vôbec nie je zlá. Bežné dochádzanie do práce alebo manželkine mestské nákupy vôbec nie sú problém. A ani vás finančne nezruinujú.

Pod kapotou mal testovaný model dvojlitrový naftový štvorvalec BlueHDi s výkonom 133 kW, ktorý mal celkom kultivovaný prejav. Na voľnobehu sa do kabíny neprenášali žiadne vibrácie, a takisto pri bežnej jazde sme si nevšimli, že pod kapotou máme dvojlitrové kachle. A ako sa správa v kombinácii so 6-stupňovým automatom? Úplne normálne. Automat radí prevodové stupne hladko a bez bez povšimnutia. Auto na každý deň ako ušité!

22

Niekedy sa zdá akoby automat zaspal a nechce sa mu podradiť, no v skutočnosti sa vezie na vlne krútiaceho momentu. V prípade prudšej akcelerácie pravdaže podradí na čísla na tachometri začnú rásť rýchlejšie než sme čakali. Koľko si však vypýta? Na diaľnici sa spotreba držala na úrovni približne 7 litrov na 100 kilometrov. DS5-ka sa však omnoho lepšie cíti v meste a na okresných cestách, kde vie jazdiť za príjemných 5 litrov.

Čo však treba vytknúť je podvozok spoločný s Peugeotom 3008. Na kvalitných cestách bez nerovností mu niet čo vyčítať. No akonáhle prídu nerovnosti, je to utrpenie. Na nerovnostiach dosť odskakuje zadná časť auta, a vo vyjazdených koľajach si volant robí čo chce. Auto takýchto kvalít by si zaslúžilo niečo lepšie, voči hydropneumatickému podvozku by sme výhrady nemali. Je to predsa pýcha Citroënu a DS-ka by si ho naozaj zaslúžila.

 

Tak je božská, alebo nie?

Celkovo DS5 hodnotím dosť pozitívne. Chcete niečo čím vyniknete z davu a zároveň Vás nezruinuje? DS5 je riešenie. Máte božskú ženu, na účte pár desiatok tisíc navyše a žiadne nápady na skvelý dar? Kúpte božskej žene bohyňu. Dámy s ňou zvládnu mestské výlety za nákupmi a manažéri zas bez problémov dajú služobnú cestu a nepokazia si meno u obchodného partnera.

Áno mohli by ste mať niečo lepšie od známej nemeckej trojky. Naozaj? Schválne si skúste vybrať adekvátny kúsok od Audi, BMW alebo Mercedesu a spočítajte si čo všetko dostanete za svoje peniaze. Iste dostanete prestíž v podobe nemeckej značky a mastný príplatok za znak na kapote. S DS5 dostanete za necelých 45-tisíc EUR nielen auto natlačené výbavou a luxusom, ale aj obdiv a mnohokrát i zvedavosť, neznalosť a prekvapené pohľady ľudí. Je len a len na Vás čo si vyberiete.

25

Spoločnosť bohyne je predsa na nezaplatenie

Jedno však je jasné. Pri DS5 za svoj balík peňazí dostanete väčšiu hodnotu, originalitu a trochu vyniknete medzi tou nudnou šeďou na slovenských cestách. Ak nevyžadujete od auta športový prejav, tak Vám bude absolútne postačovať i po jazdnej stránke. No a ako pridanú hodnotu dostanete francúzsky luxus a pohodlie. A aby som nezabudol, spoločnosť bohyne je predsa na nezaplatenie.

Na záver treba zodpovedať otázku či skutočne je božská. Áno aj nie. Má svoje negatíva, z ktorých vyzdvihnem hlavne podvozok. No všetko sú to veci, ktoré sa dajú prežiť alebo napraviť vyššou špecifikáciou. Rovnako má šancu ich napraviť výrobca, či už faceliftom alebo pri novej generácii. Navyše negatíva DS5-ka napraví tým, ako si vás bude hýčkať a vaše okolie očarí svojím zjavom. Ak značka DS bude pokračovať cestou udržania a zlepšovania, tak ju čaká naozaj svetlá budúcnosť.

 

Základná cena modelu: 28 390 EUR

Cena testovaného modelu: 44 610 EUR

 

 

Za zapožičanie automobilu ďakujeme Jurajovi J. a taktiež spoločnosti AUTOTEAM Stupava, autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën.

Rovnako patrí naše poďakovanie i majiteľovi kaštieľa v Kitsee, za jeho pomoc a ochotu pri fotení v krásnom prostredí.

 

O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: