Menu

Bugatti La Voiture Noire: Stratená história

Bugatti La Voiture Noire, one-off špecialita, ktorá sa tak trochu nečakane objavila na ženevskom autosalóne a ihneď sa predala. Mnohí si možno ani nevšimli jeho krásu, iba im oči zablikali ako káčerovi Donaldovi. Carspotterom či ako sa im hovorí sa dostavila erekcia. A všetkých ďalších upútala mnohomiliónová cenovka. Peniaze boli, sú a budú a mne je jedno či stojí 16 miliónov Eur alebo 16,99 Eur. Ja Vám prezradím príbeh z histórie, ktorý je zaujímavejší než miliónové cenovky a záhadnejší než tajomstvá Indyho Jonesa.

Oficiality musia byť, tak si prezradíme aj niečo o novinke. Ide o na zákazku vyrobenú exkluzivitu pre neznámeho entuziastu so záľubou v Bugatti. Existuje síce Divo, no La Voiture Noire posúva pojem exkluzivita na úplne inú úroveň. A to nielen vďaka svojej ručne vyrobenej karosérii z uhlíkových vlákien. Poznáte automobilku ktorej by regulérne prešlo šesť výfukových koncoviek? Ja nie, ale u Bugatti mi to príde také…normálne.

U Bugatti mi to príde také…normálne

Zadné brzdové svetlo je vlastne dlhou a úzkou tvarovanou LED linkou pod ktorou tróni nápis Bugatti. Podsvietený, ak by ste náhodou zabudli na čo sa pozeráte. Predná maska je takisto značne zmenená, nebude to však iba väčšími otvormi. Hlavný podiel na zmene majú LED svetlomety s úplne inou grafikou, ktoré sú natiahnuté až na vrchnú časť blatníkov.

Interiér kupé Bugatti neukázalo, je veľmi pravdepodobné, že sa bude niesť v podobnom štýle ako exteriér. Respektíve ako interiér Bugatti Type 57, ku ktorému sa dostanem o chvíľu. Je otázne či vôbec niekto okrem pár vyvolených uvidí interiér tejto špeciality naživo, možno zostane navždy ukryté v súkromnej zbierke.

Technika zostala rovnaká ako pri súrodencoch menom Chiron, Chiron Sport a Divo. V strede je teda umiestený šestnásťvalec s konfiguráciou do tvaru W a štvoricou turbodúchadiel. Výkon dosahuje stále úroveň 1500 koní a krútiaci moment 1600 Nm. Obdivuhodné parametre, obdivuhodnejšie auto. Môže však byť niečo stratené ešte viac obdivuhodnejšie? 

Kde však je štvrté kupé Atlantic? 

Vrátime sa ale do histórie, k Bugatti Type 57, ktoré bolo vzorom pre moderné La Voiture Noire. Bugatti v roku 1935 ukázalo svetu koncept Aérolithe s karosériou zo zliatiny Elektron (zliatina horčíka a hliníka). Krivky boli inšpirované pretekárskym Type 59 a karoséria bola pevnejšia a zároveň ľahšia. Nakoľko však zliatina Elektron obsahuje veľa horčíka (90%), nemôže byť zváraná. Jednotlivé diely tak boli nitované. V roku 1936 vznikli iba štyri exempláre tohto luxusného kupé označeného ako Type 57S/C. Písmeno S (Surbaissé) označovalo verzie so zníženým podvozkom, C (Compresseur) pre zmenu označovalo verzie s kompresorom, nakoľko si zákazníci žiadali viac výkonu.

Pôvodne sa malo vyrábať pod menom Aéro Coupé, ale okolnosti všetko zariadili inak. Jean Mermoz bol dobrý priateľ Jeana Bugattiho, avšak zahynul pri pokuse preletieť Atlantický oceán. Na jeho počesť boli Type 57S/C premenované na Atlantic. Toto kupé bolo nakoniec vyrobené iba v počte štyroch kusov. Tri z nich ešte teraz zbierajú ocenenia na prehliadkach elegancie, kde však je štvrté?

Pod číslom šasi 57453 bolo v roku 1936 vyrobené čierne kupé s hnedým interiérom, ktoré dostalo prezývku „La Voiture Noire“. Bolo to jediné kupé s označením Type 57 SC, čo značí že bolo už v továrni osadené kompresorom. Istý čas slúžilo ako predvádzacie vozidlo, ktoré automobilka ukazovala na výstavách. Neskôr ho ako svoje súkromné vozidlo využíval samotný Jean Bugatti. Následne bolo zverené pretekárovi Robertovi Beniostovi, ktorý v roku 1937 vyhral 24-hodinovku v Le Mans. Ten ho podaroval ďalšiemu pretekárovi menom William Grover-Williams, ktorý sa však sťahoval späť do Anglicka a tak auto vrátil v roku 1939 závodu Bugatti.

Mimochodom viete čo znamená „La Voiture Noire“?

V rokoch 1939 a 1941 údajne niekoľko inžinierov z Bugatti auto s číslom šasi 57454 šoférovalo, nemalo však žiadneho registrovaného majiteľa. Samotná značka Bugatti stratila stopu v roku 1938, ale posledné dohady vravia že číslo šasi bolo zmenené na 57454. Navyše bolo vraj auto poslané do Bordeaux aby bolo v bezpečí pred vojnou. Všetko ostatné sú už len dohady. Bolo zničené aby nepadlo do nesprávnych rúk? Bolo prevezené na lodi do bezpečia, alebo bola loď zničená ponorkou? Alebo doteraz odpočíva niekde vo francúzskej stodole a čaká na štastlivca, ktorý ho objaví a ukáže svetu. Keby sa nájde, tak by údajne malo hodnotu viac než 100 miliónov dolárov. Tak kam sa hrabe „nové“ La Voiture Noire?

Mimochodom viete čo znamená La Voiture Noire? Odpoveď je jednoduchá: Čierne auto.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE