Reklamy
Menu
bmw m4 f82

BMW M4 F82: Fabrika na endorfíny

Áno, áno, áno. Už druhý test BMW na našej stránke a znovu s podpisom M divízie. Nuž to máte tak keď máte dobrých kamarátov a milujete BMW. Niekto je proste fanatik hviezd, iní zbožňujú štyri krúžky, my však máme radšej radosť z jazdy. A môžete si byť istí, že M4 vám jej dopraje plné priehrštia.

 

BMW M3 Coupé bolo prekrstené na M4 a dokonca dostalo prepĺňanie. Pre mnohých zarytých fanúšikov rana priamo do srdca, no je to niečo zlé? Nové názvoslovie aspoň urobilo poriadok v bavorských radoch. A motor? To vás ešte budem napínať a prezradím to nižšie.

Na úvod sa ale musím priznať, že toto bol pre mňa krst písmenom M. Áno skúsil som predtým M235i aj 440i. No M4 to už nie je ani úplne iná káva. To je poriadny a poctivý bavorský krígeľ radosti. Áno spočiatku to bol doslova strach, po chvíli rešpekt, no keď sa s autom trochu viac prepojíte tak je to nefalšovaný úsmev. Od ucha k uchu. Aj Joker sa bude hanbiť.

Exteriér

Tipujem, že štvorkové BMW ste už videli. Dokonca aj s M-paketom. Mrška jedna, vyzerá tak, že by som ho len ťažko zaradil do strednej triedy. A že je to čistokrvné eMko? To prezradia jedine dvojhlavňové guľomety vzadu, karbónová strecha a pár ďalších detailov.

Pri podrobnom pohľade zistíte, že táto štvorka je doslova posiata emblémami ///M. Chceli sme ich aj spočítať, no auto sme mali iba na jeden deň a nechceli sme ho premárniť zbytočnosťami. Prezradím len, že pri pohľade na koleso ich nájdete hneď tri. Takže označkované je lepšie, než plemenný býk.

01

Viete si predstaviť nežnú Snehulienku vo fakt sexy outfite a prísnym výrazom v tvári?
Lebo ja už to viem a priznám sa, dosť to so mnou lomcuje.

Teória: Rozmery M4-ky nejako nešokujú, veď to ani nebolo úmyslom. Dĺžka je 4 671 mm a široká je 1870 mm. Výška je 1 383 mm a pohotovostná hmotnosť je s manuálom 1 613 kg. Prevodovka M-DCT pridá na váhe ešte ďalších 40 kg. Karbónom vystužený plast na viacerých miestach vrátane strechy sa postaral o peknú diétu a taktiež nižšiu polohu ťažiska, čo štvorkovému kupé výrazne prospieva.

Celkovo však M4 pôsobí dosť kompaktne a ľahko, vôbec by som nepovedal, že ide o auto strednej triedy. No zároveň pôsobí v našich očiach dostatočne dynamicky. Viete si predstaviť nežnú Snehulienku vo fakt sexy outfite a prísnym výrazom v tvári? Lebo ja už to viem, a priznám sa, dosť to so mnou lomcuje.

Interiér

Mal som veľké nutkanie napísať, že v kokpite BMW M4 nie je oproti konvenčným modelom nič nové, no klamal by som. Nekonajú sa tu síce orgie klavírneho laku, pri ktorom z Vás má Horacio Caine obrovskú radosť, no luxus Vám dopraje. Kvalitná koža a karbónové obklady, iba dopĺňajú bavorský perfekcionizmus. No to všetko je iba doplnok, aby ste si nemysleli, že ste svoje peniaze utratili zbytočne. Odtieň kože ako z Moulin Rouge, no nad tým by som možno pouvažoval, ale veď prečo nie? Vyniknúť treba a nejakú možno očaríte práve tou vnútornou krásou.

19

S ergonómiou v BMW je to ako s vašou manželkou.
Proste viete kde čo nájdete a viete ako na to.

Viac však oceníte známu bavorskú ergonómiu, kde to je ako s vašou manželkou. Proste viete kde čo nájdete a viete ako na to. BMW táto hra vychádza už dlhé roky, tak načo zbytočne experimentovať. Volant? Jedna báseň, ten by som vedel chváliť, avšak vždy sa nájde ale. Jedinci, ktorým sa zapotia ruky by ocenili viac alcantaru, no riešenie tu má M Performance divízia.

Kožené sedadlá s eMkovým emblémom, sú taktiež na nezaplatenie. Ideálnu pozíciu za volantom si pomocou elektrického nastavovania a pamäťovej funkcie nájde snáď každý. Nastaviteľné bočnice kvalitne podržia pri ostrej jazde, no zároveň sú tieto kreslá príjemnou oporou aj pri dlhých presunoch. Takže ortopédovi dajte výpoveď. Prípadne ho zavrite do kufra, pri 445 litroch jeho objemu sa tam tak trochu stratí.

Jazdný prejav

Chvíľu som premýšľal ako vôbec začať. Ale naozaj iba chvíľu. Patrí sa začať naštartovaním. A priznám sa, že auto som si nechal naštartovať. Mohol som to urobiť sám, ale radšej som si to vychutnal zvonku. K tomu sa ešte neskôr dostaneme. Po stlačení štartovacieho tlačidla začne štvorka vrčať a prskať do výfuku a mne postavila…všetky chlpy pravdaže. Že ubratie dvoch valcov a pridanie dvoch slimákov jej ubralo na charizme? Tak toto určite nie páni!

Potrebujeme zahriať motor, takže volíme kľudné tempo. Motor v režime Efficient, podvozok a riadenie prepíname do módu Comfort a prevodovka zostáva v tom najpokojnejšom režime. A pocity? Pripadám si ako v normálnom grand toureri a stále netuším aké zviera sa ukrýva pod snehobielym lakom.

27

Mal som obrovskú radosť z toho ako proste ťahá a ťahá a ťahá a drží a drží a drží.

Podvozok v komfortnom režime vcelku dobre tlmí nerovnosti, no tie priečne a známe bratislavské vyjazdené koľaje, to už mu veľmi po chuti nie je. Navyše je auto tak dobre odhlučnené, že ste oddelení od okolitého sveta a vnímate len seba a M4-ku. To je aj dôvod prečo neodsudzujem Active Sound systém, je to proste nevyhnutnosť.

Teória: Pod kapotou BMW M4 nájdeme motor s označením S55B30, čo je v podstate radový šesťvalec s objemom 3 litre a dvomi turbami. Výkon dosahuje 430 koní a krútiaci moment vrcholí na hodnote 550 Nm. Skombinovať je ho možné so 6-stupňovým manuálom, alebo o 40 kíl ťažšou a jeden prevod bohatšou prevodovkou M-DCT. Rýchlosť je elektronicky obmedzená na tradičných 250 km/h, no dôležitejšie je práve zrýchlenie z pokoja na stovku. S manuálom to tí najlepší dajú za 4,3 sekundy, M-DCT to zvládne ešte o dve desatinky rýchlejšie.

Po komforte a teórii je čas zatlačiť na pílu a zistiť, čo toto bavorské kupé dokáže. Podvozok nechávame v komforte, ostrejší režim na našich cestách naozaj nemá význam. Prevodovke nechávame zlatý stred, najostrejší režim je vhodný tak na okruh, keďže pri rozbehoch autom citeľne trhá. Motor a riadenie, tam už sa dá bez problémov zvoliť ostrý režim Sport Plus. Odozva plynu je okamžitá a riadenie tak tuhé, že pri parkovaní sa zapotíte viac než vodič Tatry 813. Oceníte to však pri ostrej jazde.

Ako sa autom zžíva? Veľmi dobre. Aj v prípade plne aktívnej elektroniky Snehulienka rada zavrtela zadkom, na klzkom povrchu o to ochotnejšie. Ako som postupne tlačil na pílu, tým viac toho dovolila, no všetko v rámci bezpečnosti. To ale neznamená, že som bol nejak obmedzený. Mal som obrovskú radosť z toho, ako proste ťahá a ťahá a ťahá a drží a drží a drží.

03

…trojka, praskot z výfukov čo plaší divú zver a ďalšia zákruta. Ostrá pravá, brzdy, dvojka a zozadu guľometná paľba. Tentokrát si dovolím ísť na plyn skôr…

Po začiatočnom oťukaní sme si to začali spolu naozaj užívať. Adrenalín stúpol, zimomriavky nabehli a ja som pocítil neskutočné návaly endorfínov. S každým ďalším prejazdom som sa cítil istejšie. Jednotka zaradená, rozbeh, tesne pred červeným poľom preradenie do dvojky, praskot z výfukov, neuveriteľný záťah a tri. Tesne pred zákrutou plné brzdy, podradenie, a v apexe plný. Piskot pneumatík, jemná korekcia volantom a M4 vystrelí poslušne vpred kam ju nasmerujem. Trojka, praskot z výfukov čo plaší divú zver a ďalšia zákruta. Ostrá pravá, brzdy, dvojka a zozadu guľometná paľba. Tentokrát si dovolím ísť na plyn skôr, ESP bliká, no štvorka sa ťahá stále v ideálnej stope von zo zákruty a mňa tlačí do sedadla. Trojka, štvorka a na tachometri sa ukazujú nelegálne čísla. Zozadu sa tlačí motorkár, tak s brzdami v ďalšej zákrute idem až na doraz, no stále pracujú skvele a mám pocit, že za mnou zostáva strhnutý asfalt. Prebrzdil som to, nevadí. Dlhá tiahla zákruta a kupé sa tlačí vpred ako prikované a s vervou geparda. Následne ma brzdí premávka, tak sa ukludníme, motorkár dáva protiidúcim vodičom šancu získať orgány, no my radíme pokojne vyššie a M4 sa zrazu premení zo šelmy na pokojného baránka v snehobielom rúchu. Ešte nám však zostáva kus cesty a pred rodinkou vidíme voľnú cestu. Podraďujem do dvojky a mám pocit akoby som sedel na delovej guli, zatiaľ čo tatko s rodinkou zostávajú za nami v doprovode brutálneho šesťvalcového orchestra. Medzitým radím trojku, M4 ma teleportuje k ďalšej zákrute, brzdy, dvojka, ESP sa potí, no kupé sa tlačí vpred. Za zákrutou preradenie do trojky v ideálnych otáčkach, ktoré sprevádza streľba z výfuku a my sa znovu ukľudníme. Na parkovisko však vchádzam s takým úsmevom ako ešte nikdy. Sedadlá ma kvalitne podržali v každej jednej zákrute a M4 držalo stopu ako prikované. No je čas aby trochu vychladlo, tak ho necháme vydýchnuť na voľnobehu a vydýchnuť si musím aj ja. Úsmev na perách, neskutočný pocit šťastia a ešte väčšia radosť. Radosť z jazdy, ktorú mi táto sexy Snehulienka dala plnými dúškami.

Stabilizácia sa dá vypnúť v dvoch úrovniach, kedy je vypnutá iba čiastočne a potom je tu režim, kedy s M4 povymetáte všetky zákruty s výhľadom cez bočné sklá. My sme so štvorkou na okruhu neboli a mali sme ju iba na jeden deň, pokúšať tlačidlo ESP by teda bol veľký risk. Navyše nie som pre BMW ideálny vodič, keďže používam smerovky. Určite však mám rozum a s M4 som sa správal tak, aby som iným doprial tiež kúsok tej radosti a nie nervozitu. Na rozdiel od fanúšikov dvoch rýchlych kolies, ktorí by mali myslieť na to, že ak ich niekto bude zbierať tak mu bude príšerne. Možno to majú v rukách, no ak niekomu menej skúsenému vyletí v protismere takýto kaskadér, tak sa výlet nemusí skončiť príjemne.

Záverom

Čo napísať na záver o kupé strednej triedy, ktorého cena začína na čiastke 80 450 EUR? Predsa len je to eMko, čo je dosť veľká pridaná hodnota. Zároveň je to auto, s ktorým sa pohodlne presuniete do Nemecka za obchodným partnerom a urobíte naňho dobrý dojem. Má však dve tváre – krotký baránok verzus divoká šelma.

Keď odhalíte jeho druhú tvár tak vám bude na počkanie zvyšovať hladinu adrenalínu, spôsobovať mokré sny a vystupovať z neho budete určite lepšie naladení, i keby ste pred hodinou dostali výpoveď a žena Vám vyhodila kufre na ulicu. Konečne pochopíte, čo to je skutočná a nefalšovaná radosť z jazdy, a že je na nezaplatenie.

Že má vysokú spotrebu? Ale prosím Vás, kto toto bude riešiť pri M4-ke? Že je hlučné? Na to sa Vám budú sťažovať možno susedia každé ráno pri studenom štarte…

12

Že má vysokú spotrebu? Ale prosím Vás, kto toto bude riešiť pri M4-ke? Že je hlučné? Na to sa Vám budú sťažovať možno susedia každé ráno pri studenom štarte. Zbytočne im budete vysvetľovať, že u vás to je hudba pre uši. Nebojte oni si zvyknú, alebo sa odsťahujú. Mnohým ľuďom a hlavne sebe budete spôsobovať poriadnu radosť, veď nie nadarmo som ho nazval fabrikou na endorfíny. Za mňa však už len jedna vec. Že šťastie sa nedá kúpiť? Hlúposť. A ja chcem byť šťastný.

Reklamy
O autorovi

Radoslav Belák

Drive like a racer, live like a gentleman.
Comments (2)

Pridaj komentár

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d blogerom sa páči toto: